Trwa długo oczekiwana naprawa hybrydowej jednostki typu 228M należącej do województwa lubuskiego. Eksploatująca pojazd spółka Polregio spodziewa się, że nietypowy zespół trakcyjny będzie mógł wrócić na tory w ciągu kilku tygodni. Poprawi to nieco sytuację taborową lubuskiego zakładu przewoźnika.
Na początku grudnia samorząd województwa lubuskiego poinformował, że należąca do niego
jednostka 228M trafiła do naprawy. Wcześniej niemal nowy pojazd długo pozostawał odstawiony, bo awarii uległ jego układ spalinowy. Polregio jako eksploatujący hybrydę przewoźnik i FPS Poznań jako udzielający gwarancji producent
nie mogli bowiem dojść do porozumienia co do przyczyn usterki, a co za tym idzie – odpowiedzialności za jej usunięcie.
Naprawę realizuje autoryzowany serwis producenta
Informację o prowadzeniu prac potwierdził teraz operator, któremu województwo użyczyło pojazd. Wcześniej rozważane były różne scenariusze, w tym sugerowana przez Fabrykę Pojazdów Szynowych realizacja robót przez samo Polregio. Ostatecznie jednak to producent miał określić miejsce usunięcia usterki. – Naprawa jednostki 228M-001 jest realizowana przez zewnętrzny serwis wskazany przez producenta pojazdu jako autoryzowany wykonawca – informuje bowiem Biuro Prasowe Polregio.
– Zakres prac obejmuje naprawę układu silników spalinowych oraz układu paliwowego – opisują służby prasowe przewoźnika. Przed wystąpieniem awarii pojazd był użytkowany tylko przez kilka miesięcy. Jednostka
została przekazana województwu lubuskiemu na przełomie 2024 i 2025 r. i niedługo później wyjechała w trasę z pasażerami.
Trudna sytuacja taborowa
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego jest właścicielem jedynych dwóch wyprodukowanych egzemplarzy rodziny pojazdów FPS Plus. 228M to dłuższy, trójczłonowy egzemplarz przewidziany pierwotnie do obsługi trasy z Kostrzyna i Gorzowa Wielkopolskiego do Krzyża i Poznania. Druga elektryczno-spalinowa hybryda
oznaczona symbolem 227M-001 jest krótsza i obsługuje kursy w rejonie Zielonej Góry.
Polregio poinformowało nas także o zakładanym terminie finalizacji naprawy większego z Plusów. – Planujemy, że pojazd zostanie przywrócony do eksploatacji w lutym 2026 r. – usłyszeliśmy. W obliczu
trudnej sytuacji taborowej Lubuskiego Zakładu Polregio dodatkowa jednostka mogąca kursować na trasach niezelektryfikowanych z pewnością okaże się użyteczna tak dla operatora, jak i dla pasażerów
borykających się z odwoływaniem rozkładowych kursów.